vrijdag 26 augustus 2022

un cousin germain

Hier stierf op 8 oktober 855 Sint Folquinus,
bisschop van Terwaan, volle neef van 
Karel de Grote
een volle neef
('een Germaanse neef')

Bij het woord germain denk je al gauw aan Germanen en Germanië, en misschien zelfs aan het huidige Duitsland, dat de Engelsen nog altijd Germany noemen. En zo zou ik Roland, de zoon van mijn Onkel Helmut und Tante Gisela misschien als mijn cousin germain kunnen beschouwen. Maar ook al beschouw ik hem in de praktijk wel als een neef, een volle neef mag ik hem niet noemen omdat er geen bloedverwantschap bestaat. Ik mag hem dan mijn hele leven kennen, de enige verwantschap met mijn moeder bestaat eruit dat zijn vader bijna zeventig jaar geleden als padvinder achter mijn moeder aanfietste, waaruit een levenslange vriendschap ontstond. Het Latijnse woord germanus betekende 'met dezelfde bloedverwantschap'. In de twaalfde eeuw verscheen in het Frans het woord germain in dezelfde betekenis dat bijvoorbeeld ook kon worden toegevoegd aan frère en soeur om deze te onderscheiden van half- en stiefbroers en -zussen. Tegenwoordig vinden we de combinatie eigenlijk alleen nog met cousin en cousine.

volgende keer:
gaan we plomberen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten