zaterdag 27 april 2024

panneaux insolites : la complainte du légume

de weeklacht van de groente

Onlangs stuitte ik op deze 'weeklacht van de groente' van een onbekende auteur, waarin een groot aantal uitdrukkingen met groenten zijn samengebald. De meeste daarvan zijn al eerder besproken in dit blog. Hieronder de vertaling, je kunt doorklikken naar eerdere posts.

De weeklacht van de groente

Als je geen rooie cent meer hebt
het er niet van nemen kunt,
Dan stel je vast dat de rapen gaar zijn,
dat het het bittere einde is.
Je maakt het jezelf moeilijk om niets.
Je bent voor alles bang.
Je hoofd staat op ontploffen
Je bemoeit je niet meer met je eigen zaken.
Kortom, je zit in zak en as.
Je bent klaar om onder de groene zoden te gaan liggen.
Ik mag dan wel een beetje dom zijn en een vlinder in de liefde
Ik ben niet van gisteren.
Dus ik wacht liever niet onnozel tot ik een ons weeg
Nee, dan geef ik liever plankgas,
Wat? Ben ik onder de maat... wedden?

Letterlijk vertaald staat er het volgende:

Weeklacht van de groente

Als je geen radijs meer hebt,
Geen boter meer om bij de spinazie te doen,
Dan denk je dat de wortelen gaar zijn,
Dat het het einde van de bonen is,
Je pakt je kool voor een niemendal,
Je hebt knollenbloed en het hoofd als een pompoen,
Je bemoeit je zelfs niet meer met je uien,
Kortom je hebt het dik op je aardappel,
Je bent alleen goed om de paardenbloemen bij de wortel te eten
Ik mag dan wel een erwt in mijn bieslookkop hebben
en een artisjokhart zijn, ik ben niet geboren van de laatste regen.
Dus liever dan een prei te doen als een augurk
Druk ik op de paddenstoel.
Wat? Heb ik de kikker...erwt niet?

volgende keer:
vergeten we onze telefoon...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten