zaterdag 15 oktober 2022

français de la rue : tarin

neus/gok/fok
('sijsje')

Ik heb me eens door een Amsterdammer laten vertellen dat in zijn stad 'sijs' het algemene woord voor een vogel is en dat bijvoorbeeld een 'drijfsijs' een eend is. Uiteraard heb ik het nog even nagezocht en het bleek dat met een drijfsijs inderdaad een eend of een zwaan bedoeld wordt en zelfs een drol. Maar wat is het verband met een neus? Met enige fantasie zou je het gezichtsaanhangsel van de aap op de foto met een sijs kunnen vergelijken. Het komt misschien qua vorm een omvang enigszins overeen. 

Franse taalkundigen - die over de oorsprong ook een beetje in het duister tasten - vermoeden dat het iets te maken heeft met de vorm van de snavel van de zangvogel. Laten we hem er even bij pakken, dan kunt u zelf oordelen. Doet zijn snavel u een beetje aan een flinke gok denken? Ik laat het aan u over en houd verder mijn snavel...

volgende keer:
constateren we dat ook de kunst energie moet besparen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten