zaterdag 16 december 2023

panneaux insolites : je dépense donc je suis

ik geef uit dus ik ben

Als de filosoof en grondlegger van de moderne wetenschap René Descartes (1596-1650) in de huidige tijd geleefd had, dan had zijn beroemdste uitspraak cogito ergo sum / je pense donc je suis ('ik denk dus ik ben') misschien wel anders geluid. Descartes is bekend van zijn methodische twijfel: je mag iets pas voor waar aannemen als je er geen enkele weerlegging voor kunt vinden. Maar zo kun je wel aan alles gaan twijfelen, zelfs aan je eigen bestaan. Die twijfel blijft echter steeds over, dus het feit dat je twijfelt moet er wel op wijzen dat je bestaat. In onze huidige consumptiemaatschappij, waar de meesten van ons God hebben afgewezen als verklaring voor het menselijk bestaan en we onze eigenwaarde nogal eens menen te kunnen ontlenen aan de spullen en ervaringen die we verzamelen, zou Descartes misschien hebben kunnen concluderen: je dépense donc je suis ('ik geef uit dus ik ben'). 

volgende keer:
is het tijd voor een grote schoonmaak...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten