zaterdag 2 december 2023

panneaux insolites : je suis mon maître

ben ik nou mijn eigen baas of niet?

Bij het zinnetje Je suis mon maître heb je absoluut context nodig, aangezien het twee precies tegenovergestelde betekenissen kan hebben. Je suis is namelijk zowel de 1e persoon enkelvoud van het werkwoord être ('zijn') als van het werkwoord suivre ('volgen'). Het kan dus zowel 'ik ben mijn meester' (wij zouden zeggen: 'ik ben mijn eigen baas') betekenen als 'ik volg mijn meester'. Overigens verdwijnt die dubbelzinnigheid weer bij alle andere personen. Het werkwoord être gaat namelijk verder met tu es, il/elle est, nous sommes, vous êtes en ils/elles sont, en het werkwoord suivre met tu suis, il/elle suit, nous suivons, vous suivez en ils/elles suivent.

volgende keer:
maken we u aan het schrikken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten