maandag 13 januari 2020

pierre qui roule n'amasse pas mousse

een rollende steen vergaart geen mos

Eerlijk gezegd hoorde ik deze uitdrukking in het Nederlands ook voor het eerst. 
Op stenen die lang in een bos liggen, ontwikkelt zich in de loop van de tijd vaak een dikke laag mos, maar losliggende stenen die van de ene plek naar de andere rollen blijven daarvan gespeend.
In de uitdrukking staat het mos symbool voor geld en goederen die je in de loop van je leven kunt vergaren. Daarvoor zou je dan wel op één plek moeten blijven. Als je te avontuurlijk bent ingesteld en voortdurend rondreist, zou je namelijk niet de rust hebben om je bezit uit te breiden. In onze geglobaliseerde wereld vindt deze uitdrukking misschien minder weerklank, al moet ik toegeven dat ik met mijn reisgedrag inderdaad weinig mos laat groeien op mijn stenen. Ik heb dat mos voortdurend nodig om nieuwe oorden te kunnen bezoeken. Laten we het erop houden dat je door te reizen wel rijk wordt aan ervaringen...

volgende keer:
nemen we toch maar weer de benen... naar Kazachstan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten