Réseau Express Régional
('regionaal expressen')
Inmiddels staakt het openbaar vervoer in Frankrijk al 45 dagen tegen de pensioenplannen van president Macron, een absoluut record, zelfs voor een hoog stakingsbereid land als Frankrijk. De fiets beleeft hoogtijdagen in Parijs, maar wie in de banlieue woont, doet er nu al gauw meer dan twee uur over om op zijn werk in de binnenstad te komen. 'En dan te bedenken dat Roland Garros bijna naar de banlieue was verhuisd. Hoezo, RER in staking?' verzucht de tennisser op het plaatje. De RER staat voor Réseau Express Régional en is de benaming voor de regionale metrodienst die de banlieues met de Parijse binnenstad verbindt, te vergelijken met de Randstadrail die tussen Rotterdam en Den Haag ligt, met dat verschil dat de RER in de binnenstad ook echt een soort intercitydienst rijdt. Terwijl de Randstadrail in Rotterdam gewoon alle metrostations aandoet, stopt de RER in Parijs zelf alleen bij de grote stations, zodat je ook binnen Parijs veel sneller van A naar B komt, en misschien zelfs een zitplaats hebt: het zijn immers dubbeldekstreinen. Je kunt er met een gewoon metrokaartje in. Houd dat wel bij je, want je moet er ook mee uitchecken. Als je het achteloos weggooit of kwijtraakt, ben je verplicht de rest van de dag onder de grond door te brengen en ben je overgeleverd aan de welwillendheid van het personeel van de RATP (de Parijse metrodienst)...
volgende keer:
klimmen we maar liever niet over hekjes...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten