dinsdag 28 april 2020

aller à Tataouine

naar Verweggistan/Timboektoe vertrekken / naar de verdoemenis gaan
('naar Tataouine gaan')

Sommige uitdrukkingen krijgen vanzelf hun oude betekenis terug. Momenteel is het misschien zelfs wel moeilijker om in Tunesië (want daar ligt Tataouine) terecht te komen dan voor de komst van de luchtvaart. Tot voor kort (en eigenlijk ook maar even) was het een relatief kort reisje, waarvoor je niet eens diep in de buidel hoefde te tasten met al die prijsvechters die bijna voor niets de Middellandse Zee over vlogen. Wij reislustige Nederlanders zochten onze zogenaamd onbereikbare bestemming doorgaans iets verder, nl. Timboektoe (Tombouctou). Ik ben zelf in de buurt geweest, maar toch altijd nog op enkele honderden kilometers, in Mopti (Mali). 
Maar waarom nou juist Tataouine en waarom zit daar al gauw ook zo'n negatieve betekenis aan? Daarvoor moeten we terug naar het begin van de vorige eeuw toen deserterende soldaten en andere veroordeelden verbannen werden naar het strafkamp dat daar aan de rand van de woestijn in het zuidoosten van Tunesië gelegen was. En of je dan - gezien het ongastvrije klimaat en het nog ongastvrijere gevangenenregime aldaar - nog gezond en wel thuiswaarts kon keren, was uiterst onzeker.
Wie Papillon gelezen heeft of een beetje op de hoogte is van de affaire Dreyfus kan hier tegenin brengen dat de strafkampen van Frans Guyana toch nog een stuk verder lagen, maar de levensomstandigheden in Tataouine waren een stuk zwaarder dan in Cayenne en omstreken. 
Voor de liefhebbers van Star Wars: toen ik zelf in Tataouine was, heb ik me laten vertellen (zelf ben ik een Trekkie, dus ik heb niet veel met Star Wars...) dat de planeet Tatooine naar deze plek vernoemd is en dat de scènes die zich daar afspelen in het Tunesische Tataouine zijn opgenomen...

volgende keer:
schelden we elkaar de huid vol...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten