zaterdag 1 augustus 2020

veine - veinard

geluk - geluksvogel
mazzel - mazzelaar

Om dit plaatje te begrijpen moet je wel iets van de Franse taal en cultuur begrijpen. Wat we zien is al typisch Frans te noemen: het dopen van een boterham (of biscotte of biscuit) in een kom chocolade (of koffie). Koffie of chocolade wordt in Frankrijk bij het ontbijt niet uit een bescheiden kopje gedronken, maar uit een bol, een soort kom waarin wij eerder yoghurt met muesli zouden eten. De Fransman doopt vervolgens zijn boterham (tartine), biscotte (soort beschuit) of croissant in de warme koffie of chocolade. De boterham in deze kom chocolade lijkt zich er erg over te verheugen en zegt dan ook: 'Ah, een warm bad, heb ik even mazzel vanochtend'. Om te weten waarom avoir du bol 'mazzel hebben' betekent, verwijs ik naar een eerdere post.
Een andere manier om 'mazzel' te zeggen is veine, wat eigenlijk 'ader' betekent. En iemand die geluk heeft, een mazzelaar is, heet dan een veinard. Ook de uitdrukking avoir de la veine heb ik in een eerdere post toegelicht.
Heb ik even een mazzel dat ik dat allemaal niet meer opnieuw hoef te vertellen...

volgende keer:
gaan we naar Mars...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten