zaterdag 3 april 2021

français de la rue : la barbe, barbant, rasoir


(stom)vervelend

('scheerapparaat')

Sommige mannen vinden het vervelend zich iedere dag te moeten scheren. Persoonlijk doe ik het met groot plezier sinds ik veertig jaar geleden mijn baard definitief afschoor. Ik vond die baard juist heel vervelend: het schuurde en kriebelde 's nachts op mijn kussen en het was bovendien veel te warm. 
Beide begrippen worden in het Frans gebruikt om aan te duiden dat iets of iemand stomvervelend is. Zo kun je uitroepen La barbe (en eventueel een strijkend gebaar onder je kin maken). Iets kan barbant zijn of rasoir. Dat laatste woord kan ook een vervelend personage aanduiden. Het is allemaal te herleiden naar het wat sjiekere woord rébarbatif dat 'nors/bars/afschrikwekkend/moeilijk en saai' betekent. 

volgende keer:
zetten we de tv uit...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten