zaterdag 4 april 2020

taf

werk
(travail à faire)

'Ja, dat nieuwe bureau bevalt me wel maar wat is dat voor een grote lichtbak?' Je kunt je afvragen of de dame in kwestie wel voldoende is voorbereid op haar werk, laat staan of ze in de huidige quarantainetoestand wel thuis kan werken...
We hebben de afgelopen maanden heel wat afkortingen de revue laten passeren en daar gaan we voorlopig een punt achter zetten. Vanaf volgende week gaan we op de zaterdag steeds een woord uit de volks- of straattaal behandelen. Het afkorten van woorden is een van de vele foefjes die gebruikt worden in die volkstaal. Het woord van vandaag is er zo een die ik zowel onder de rubriek afkortingen als onder de rubriek volkstaal kan behandelen. Ooit dacht ik dat taf een vereenvoudigde afkorting was van travail (trav' waaruit vervolgens de r is weggelaten) maar het blijkt een acroniem te zijn van travail à faire (t.à.f.). Zo van: Non, ce soir, je peux pas, j'ai du taf ('Nee, vanavond kan ik niet, ik heb nog werk te doen').

volgende keer:
is het 5 april...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten