woensdag 19 januari 2022

sabrer le champagne

de flessen ontkurken / daar moet op gedronken worden, hi-ha-ho!
('de champagne (neer)sabelen')

We zijn al een eindje gevorderd in het nieuwe jaar, maar er is natuurlijk altijd wel een gelegenheid te bedenken om de champagne te ontkurken. Normaal gesproken doe je dat door van onderen druk uit te oefenen op de kurk terwijl je hem van bovenaf tegenhoudt, maar er is ook een ridderlijke manier om dit te doen, nl. door met een sabel de hals van de fles af te slaan. Er zal wel over nagedacht zijn, maar ik zou toch beducht zijn voor eventuele glasscherven die in het sprankelende geestrijke vocht achterblijven... Bovendien weet ik zeker dat ik de gehele inhoud weet te behouden als ik de fles op mijn manier open. Ik vrees dat het openen met de sabel - althans door mij - een behoorlijk plengoffer op zou leveren en dat is toch eigenlijk zonde...
Overigens nog een weetje: als de champagne inmiddels is 'neergesabeld' is het tijd om te sabler le champagne (lett. 'de champagne met zand bestrooien (of zelfs zandstralen'), een merkwaardige uitdrukking voor 'champagne drinken'. In de achttiende eeuw betekende sabler ook 'in één teug drinken (van een alcoholische drank'). Dat schijnt zo te heten omdat men in de zeventiende eeuw moest denken aan een ijzersmelter die met grote snelheid en behendigheid zijn gesmolten metaal in een op basis van zand gemaakte gietvorm moest gieten, zoals de drinker zijn drank behendig en snel in zijn keel goot... Proost!

volgende keer:
kijken we op de klok...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten