zaterdag 24 september 2022

français de la rue : pépin

een probleempje / pech
('een pitje')

Het is natuurlijk maar wat je verwacht en hoe je van je stuk wordt gebracht door een pitje in een vrucht. Ik werd me er als student pas bewust van dat er in druiven pitten zaten (ja, dat was vroeger altijd zo en niet alleen bij biologische druiven...), toen iemand zei dat ze nooit druiven at vanwege al die pitjes erin. Mij was het eigenlijk nooit opgevallen, maar ja... destijds slikte ik ook kersenpitten gewoon door. Dat is natuurlijk eigenlijk ook gewoon de bedoeling: op die manier worden pitten in de natuur verspreid en kunnen er elders andere kersenbomen gaan groeien. Maar ja, mijn behoefte deed ik wel gewoon op de wc...
Maar goed, de meeste mensen ervaren pitten in vruchten kennelijk als iets vervelends en als ze bijvoorbeeld een mandarijn treffen met een heleboel pitjes erin, dan hebben ze echt pech...

volgende keer:
proberen we onze probleempjes te relativiseren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten