donderdag 26 augustus 2021

dans les bras de Morphée

in de armen van Morpheus (liggen) / vast in slaap zijn

O, wat zou ik er voor over hebben om in de armen van Morpheus te liggen - dit blog is immers ontstaan door mijn slapeloosheid - maar het is maar de vraag of ik zijn armen nog een oog dicht zou doen...
De Grieken hadden in ieder geval genoeg godheden om je toe te wenden: Morpheus (die over dromenland ging) was een van de 999 zonen en dochters van de godin van de nacht, en Hypnos, god van de slaap. Misschien ben ik wel die ene missende die het duizendtal compleet zou hebben gemaakt?...
Morpheus bracht stervelingen in slaap door hen met een papaverblad (waaruit tegenwoordig trouwens ook morfine gewonnen wordt) te beroeren. Daarbij kon hij zich in verschillende vormen veranderen (denk dus ook aan het woord 'metamorfose'), zodat iedereen zich in de voor hem of haar meest aangename armen kon vlijen. Deze van Sir William Ernest Reynolds-Stephens is goed genoeg voor mij...

volgende keer:
worden we in de pan gehakt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten