maandag 21 oktober 2019

plier bagage

zijn biezen pakken, vertrekken
('bagage vouwen')

Vandaag pak ik mijn biezen en ga ik een weekje de stad Bordeaux verkennen. Zaterdagochtend ben ik weer terug voor mijn blog. 
Het woord bagage wordt tegenwoordig gebruikt voor koffer en inhoud. Aanvankelijk ging het alleen om de inhoud. Om meer kleren in te kunnen pakken, kun je ze het beste eerst vouwen. In de zestiende eeuw zei men nog trousser bagage, waarbij trousser stond voor 'inpakken'. Denk nog maar aan de huidige betekenis van het zelfstandig naamwoord trousse ('etui, tas') zoals in trousse de toilette ('toilettas'). Iemand die zijn koffer pakt, doet dat uiteraard met de intentie te vertrekken naar een ander oord. Dat ga ik zo meteen dan ook doen. Ik doe het wel in de volle openheid, wat in het geval van de uitdrukking van vandaag vaak niet zo is. Er zit namelijk wel een connotatie in die 'vluchten' en 'stiekem' oproept...

volgende keer:
kom ik met fake news...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten