woensdag 11 november 2020

mon petit doigt m'a dit que...

de kaboutertjes hebben me verteld / mijn kleine teen zegt me
('mijn pink heeft me gezegd...')
 

In de negentiende eeuw zijn er nog enkele taalkundigen geweest die de uitdrukking met God hebben willen verbinden, die immers alleswetend zou zijn, en daarvoor moesten ze dan doigt en Dieu met elkaar in verband brengen, maar dat is waarschijnlijk veel te ver gezocht. Het ligt meer voor de hand dat het gewoon is ontstaan tussen ouders en hun kinderen. Zo kunnen ouders op een speelse manier duidelijk maken dat ze weten dat hun spruit bijvoorbeeld iets heeft gedaan wat niet zo handig/netjes was, zonder precies te vertellen hoe ze dat te weten zijn gekomen. Daarvoor heb je een klein verklikkertje nodig, en wie is er dan handiger dan de kleine pink die dat even in je oor gefluisterd heeft?

volgende keer:
gaan we onze zakken vullen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten