woensdag 17 juli 2024

chauve comme un genou

zo kaal als een biljartbal
('kaal als een knie')

Volgens mij is een biljartbal toch echt aantoonbaar kaler dan een knie, maar goed, het is ook aantoonbaar een voorwerp waarop geen haar dient te groeien en volgens mij is dit ook nog nooit gebeurd. De huid is echter vrijwel altijd behaard, ook daar waar je het met het blote oog nauwelijks ziet. 
En o.k., bij iemand met zeer behaarde benen lijken de knieën er misschien wat kaler uit te zien, maar waarom in de negentiende eeuw nu juist die 'kale' knieën als beeld zijn gekozen voor een kale schedel, blijft voor mij een klein raadsel. Aan de andere kant doet mijn eigen hoofd misschien inderdaad meer denken aan een (forse) knie dan aan een biljartbal... Stof tot nadenken, wat ik volgens een ander Nederlands spreekwoord zeker kan en zal doen. Immers, waar hersens zijn, kan geen haar groeien...

volgende keer:
hebben we een tas vol trucjes...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten