dinsdag 25 december 2018

je te vois venir

ik begrijp wel waar je heen wilt
('ik zie je komen')

Op het plaatje zegt de dokter: "Eet voor uw gezondheid groenten, vooral veel worteltjes" waarop de patient met flaporen en konijnentanden antwoordt: "Ja dokter, ik begrijp wel waar u heen wilt, hoor." Een beetje flauw misschien, maar het illustreert wel de betekenis van de uitdrukking van vandaag. Wij kennen hem misschien alleen in de derde persoon, of beter gezegd onpersoonlijk: 'ik zie hem aankomen' over iets wat je wel verwacht. In het Frans kun je deze uitdrukking dus personaliseren tot 'ik zie je/u aankomen'. Dat kun je in het Nederlands niet zeggen, vandaar mijn weergave 'ik begrijp wel waar je heen wilt'...

volgende keer:
Ik weet dat we allemaal vrolijk moeten zijn met kerst, maar er zijn ook mensen die in deze donkere dagen nogal in de put zitten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten