vrijdag 21 september 2018

ça me fait une belle jambe

daar schiet ik niets mee op
('dat maakt me een mooi been')












De uitdrukking gaat terug op de gewoonte van aanzienlijke mannen uit de zeventiende eeuw die graag zelfingenomen de mooie welvingen van hun benen toonden door ze in niets verhullende hoge kousen te hullen. De Zonnekoning Lodewijk de Veertiende deed dit zelfs tot op zeer hoge leeftijd. Van mannen die zich mooier of beter voordeden dan ze waren, werd al snel gezegd dat ze faisaient la belle jambe. 'Ze zetten hun beste beentje voor', zou je kunnen zeggen, al moet je daar wel enige spot aan toevoegen. Het blijft allemaal maar uiterlijke schijn. Later kon je - als iemand je een voorstel deed waar je geen voordeel uit kon halen - zeggen: cela ne me rendra pas la jambe mieux faite 'daar krijg ik geen beter gebouwd been van'. Denk aan ons: 'daar zie ik geen been in'. Haal de ontkenning weg en je hebt de ironische variant te pakken die in de huidige uitdrukking zit.

volgende keer:
gaan we even lanterfanten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten