zondag 23 april 2023

dessins humoristiques : je renonce à ma retraite

- Ik zie af van mijn pensioen.
- Betekent dat dat hij nooit 
meer opstapt?
ik zie af van mijn pensioen

Zelfs het Constitutionele Hof heeft zijn fiat gegeven en ook een toespraak op de nationale televisie wist het morrende Franse volk niet tot bedaren te brengen, sterker nog... ze gingen er weer massaal door de straten op. Laat ik een voorbeeld stellen, zal Macron volgens de tekenaar gedacht hebben: niet met 64 met pensioen, maar er gewoon helemaal van afzien. Dat zou wel eens een meesterzet kunnen zijn, gezien de reacties. Volgens de interpretatie van de demonstrant zouden ze dan tot het einde der tijden met hem opgescheept zitten. Daar zou echter wel een grondwetswijziging voor nodig zijn. François Mitterrand was de laatste president die een ambtstermijn van 14 jaar vol kon maken. Tijdens het presidentschap van zijn opvolger Jacques Chirac werd in 2002 het mandaat verkort van 7 naar 5 jaar, waardoor Chirac niet 14 maar 12 jaar regeerde. Macron kan dus maximaal 10 jaar aan de macht blijven. Over 4 jaar zal hij dus naar een andere baan moeten uitzien en dan heeft hij nog 14 jaar tot zijn pensioen...

volgende keer:
mogen de eekhoorns ermee ophouden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten