donderdag 7 juni 2018

en connaître un rayon

van wanten weten, goed ingevoerd zijn
('een afdeling kennen')

Halverwege de negentiende eeuw kwamen ze op, de grote warenhuizen, eerst in Parijs en vervolgens ook in de rest van Europa, zoals in Moskou (zie plaatje). De kooppaleizen bleken een gewild alternatief voor de ambachtelijke zaakjes en de eveneens gespecialiseerde overdekte passages. Je hoefde nu immers niet meer door regen en wind (en modder vooral) van de ene naar de andere winkel te lopen. Om een kwalitatief vergelijkbare dienst te kunnen verlenen, moesten de verkopers natuurlijk wel goed ingevoerd zijn in de spullen die ze aanboden. Er werd van hen dan dus ook verwacht dat ze alles wisten over de artikelen die in hun speciale afdeling (rayon) werden verkocht. En zo kan nog steeds iemand die expert is op een bepaald gebied gezegd worden dat hij zijn afdeling goed kent, qu'il en connaît un rayon.

volgende keer:
gaan we lekker freewheelen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten