dinsdag 27 november 2018

ça roule, ma poule

het gaat / het loopt / o.k. 
('dat rolt, mijn kip')

Eigenlijk betekent ça roule hetzelfde als ça marche (lett. 'het loopt'), nl. 'dat loopt goed, dat werkt'. Je zou het misschien kunnen vergelijken met ons 'dat loopt op rolletjes', maar in de praktijk wordt het vooral gebruikt om je goedkeuring aan iets te geven, zo van 'prima' of 'o.k.', 'ik vind het best'. En om er dan nog wat meer nadruk op te leggen, voeg je het rijmwoord ma poule toe.(lett. 'mijn kip', en daarvan afgeleid 'chickie' of 'meissie', maar volgens mij - ik weet het niet zeker - kan het ook tegen 'dudes' of jochies gezegd worden, het belangrijkste is dat het rijmt). Je kunt het trouwens ook aan iemand vragen: ça roule, ma poule ? ('vind je dat o.k.? / gaat het ?')

volgende keer:
Wat is er aan de hand als er water in het gas zit?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten