dinsdag 29 december 2015

regagner ses pénates

weer op honk zijn
(lett. 'weer terugkeren naar zijn Penaten (huisgoden)')

Ja, we zijn weer terug! Na een kort verblijf in het Land van de Rijzende Zon pak ik de draad weer op (je reprends le fil) van dit blog. Op het plaatje wordt de uitdrukking weliswaar niet letterlijk gebruikt, maar er wordt wel in de juiste context naar verwezen. De Penaten waren namelijk in de Romeinse tijd de beschermgoden van huis en haard, aanvankelijk alleen voor de voorraadkamer, later ook voor het hele huis en het gezin. Het plaatje komt uit Asterix, waarin een onzichtbare boodschapper tegen Pontius Penates zegt 'Ave, Pontius Penates, de Galliërs zijn aan ons ontsnapt en het is te vrezen dat ze momenteel ver weg zijn!' waarop de alter ego van Pilatus zijn handen in onschuld wast: 'Nou, mijn beste spion-druïde, wat ze nu zullen doen buiten het grondgebied waarover ik de leiding heb, zal me een rotzorg zijn!', dit tot grote ergernis van een andere aanwezige die zich stoort aan de onverschilligheid van zijn superieur, denkend 'ik krijg de zenuwen van die vent die constant zijn handen [in onschuld, AG] wast.'

volgende keer
Hoe kom je in het Frans met smoesjes aan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten