woensdag 28 december 2016

la petite mort

het orgasme
('de kleine dood')


Nu het jaar op zijn einde loopt, is het  tijd voor wat zwarte humor. Het klinkt misschien wat morbide, maar la petite mort is in het Frans - de taal van de liefde - een aanduiding voor het orgasme. De uitdrukking is al oud (uit de zestiende eeuw) en werd aanvankelijk gebruikt voor doden die een laatste stuiptrekking vertoonden, lijkend op de licht spasmische bewegingen die je ook kunt maken op het moment dat je klaarkomt (of liever, zoals de Fransen zeggen: au moment de jouir, 'op het moment dat je geniet').
Deze uitdrukking heeft ook aanleiding gegeven tot een zwart-humoristische stripfiguur La petite mort, waarvan je hierboven en -onder twee afleveringen aantreft.
Boven: 'Mama, ik verveel me.' 'Kom nou, het is zomer. Je kunt buiten gaan spelen.' 'Ga oude mensen wegmaaien (une fauche is een zeis)' 'Pfff, alweer...'
Onder: 'Ik stel jullie jullie nieuwe klasgenootje voor: De Kleine Dood.' 'Hallo. Ik ben heel blij met jullie kennis te maken en ik kan niet wachten tot we vrienden worden.' 'Een van jullie heeft leukemie...'

volgende keer
bekijken we het leven weer van de positieve kant: hoe kun je in het Frans iemand een handje helpen, een opstapje geven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten