vrijdag 13 oktober 2017

ronger son frein


zich opvreten van woede
(aan zijn rem knagen)

Ja, ik kan me wel opvreten van woede, want ik heb gisteren de plank volledig misgeslagen door de uitdrukking 'de plank misslaan' aan te kondigen, terwijl ik die al in een eerder stadium heb besproken. Klik op de vorige link en je kunt er (weer) alles over lezen. Maar laat ik dan in ieder geval nog een nieuw plaatje toevoegen aan die uitdrukking. Nee, niet het paard, daar kom ik zo op, maar de man naast het putdeksel. Een van de betekenissen van het woord plaque is namelijk 'putdeksel' en de man zegt dan ook letterlijk 'naast het putdeksel staan (de plank misslaan)... is altijd nog beter dan in het gat liggen'.


O.K. Nu dan over ronger son frein. Die uitdrukking klinkt eigenaardig in onze tijd. Je ziet iemand al vol frustratie uit zijn auto stappen, eronder gaan liggen om aan de rem te gaan knagen. De persoon in kwestie zal ongetwijfeld tot rust komen, al zal hij of zij na afloop wel zijn/haar gebit moeten laten controleren bij de tandarts. Maar zoals het plaatje laat zien, gaat het niet om een automobilist of een fietser, maar om een paard (de uitdrukking dateert dan ook al uit de veertiende eeuw). Met de rem wordt het bit bedoeld dat het paard in de mond heeft en als het paard in de stal is opgesloten, wachtend op zijn berijder en verder niets te doen heeft, wil het nog wel eens uit frustratie gaan knagen op dat bit. En natuurlijk heeft de rem de connotatie van het afremmen van iemands ambities of het inhouden van iemands emoties en 'knagen' die van iets wat voortdurend afbreuk doet, van langzame slijtage...

volgende keer:
Als je maar gefrustreerd genoeg bent, wil je iemand misschien een klap verkopen...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten